Blog

Blog Image

Transformarea digitala este o călătorie, nu o destinație

Transformarea digitala este o călătorie, nu o destinație

Transformarea digitala este esențială pentru eficientizarea afacerilor, pentru coeziunea echipelor si pentru adaptarea la noua realitate pe care o trăim. Pe măsura ce tehnologia evoluează in toate domeniile, ar fi greșit sa gândim transformarea digitala ca pe un proiect punctual și cu rezultate finite. Transformarea digitala este o călătorie, in care spațiul fizic si cel digital converg, si acest nou spațiu de activitate va asigura un avantaj competitiv major în următorii ani.

Presiunea pentru găsirea unor soluții concurabile pentru a continua funcționarea cu succes a afacerilor, nevoia de interacțiune rapidă și de la distanță au forțat companiile sa își digitalizeze procesele operaționale, sa comunice online cu clienții si chiar sa își schimbe modelul de afacere.

Achiziția soluțiilor software, dispozitive si tehnologii digitale, nu transformă compania. Schimbarea poate fi asigurată dacă punem oamenii in centrul transformării digitale , ajustăm proceduri și adăugăm procesele care fac ca transformarea digitala sa prindă viată. Menirea tehnologiei este aceea de a ajuta, nu de a înlocui oamenii. Înțelegerea acestei abordări este esențiala pentru a învinge rezistenta naturala la schimbare si pentru a asigura succesul implementării transformării digitale. 

Ca să ajungem la o transformare digitală profundă e nevoie să parcurgem două etape. Inițial este nevoie să asigurăm digitizarea informațiilor și documentelor utilizate pe hârtie, și asigurarea registrelor de gestiune și evidență. Și la etapa următoare putem realiza digitalizarea procedurilor de interacțiune cu aceste informații, și gestiunea evenimentelor aplicând un mediu digital de colaborare. Oricât de mult ti-ai dori, nu poți arde etapele. Daca afacerea ta se desfășoară “cu pixul pe hârtie”, trebuie sa rezolvi mai întâi aceasta problema si apoi sa implementezi tehnologii digitale, care se bazează pe date calitative existente online.

Exemple de digitalizare sunt implementarea unor softuri de management al afacerii si al clienților si a unor soluții de urmărire la distanta a desfășurării proceselor in companie.

Astfel, angajații vor vedea cum munca lor devine mai eficienta, ei sunt mai productivi si pot colabora mai ușor, iar afacerea devine mai profitabila. In mod similar, clienții vor avea parte de o interacțiune mai rapida cu afacerea, chiar personalizata. De asemenea, partenerii de afaceri vor putea urmări comenzi, stocuri, plata facturilor, stadiul lucrărilor, cu efort, timp si costuri reduse.

Transformarea digitală, ca etapă următoare, urmărește integrarea tuturor aplicațiilor din companie, a introducerii unor soluții digitale care sa semnaleze erorile, să asigure securitatea cibernetică, prin care sa se poată coordona afacerea de la distanta.

Pe parcursul ultimilor ani putem vorbi clar despre o consecutivitate de pași pe care trebuie să-i parcurgem în drumul nostru spre transformarea digitală. Iată care sunt pașii care trebuie urmați spre transformarea digitala.

  • Analizează motivele pentru care este necesara transformarea digitala. E necesar clar să definești clar scopul si obiectivele transformării digitale, să înțelegi de ce ai nevoie de ea și ce este esențial pentru succesul proiectelor de transformare digitala.
  • Pregătește schimbarea – transformare înseamnă schimbare, iar aceasta va afecta modul de lucru de zi cu zi al echipei. La acest pas este important ca echipa sa înțeleagă beneficiile pentru a susține schimbarea.
    Începe cu proiecte mici, dar strategic importante - poți începe cu proiecte pilot, de dimensiuni reduse, dar care au rezultate evidente. Apoi, transformarea cere timp, nu te aștepta la schimbări peste noapte, încercă cu echipa să fixați acești pași și să dați aprecierea acestor rezultate.
  • Cartografiază implementarea digitala – care sunt tehnologiile digitale pe care se va baza transformarea si, mai ales cum ajuta ele in strategia de afaceri, Aplică acele tehnologii și soluții care au trecut faza ne maturizare și pot asigura o digitalizare eficientă.
  • Caută și atrage parteneri cu experiență – chiar daca ai cea mai performanta tehnologie, daca nu găsești partenerul potrivit pentru implementare, transformarea digitala eșuează. Este important ca partenerul de implementare ales sa aibă experiența si cunoștințele necesare, pentru a înțelege afacerea si pentru conturarea viziunii. Nu caută sa rezolvi doar probleme punctuale, vezi beneficiile in ansamblu.
  • Cere feedback si revizuiește unde e nevoie – in acest punct trebuie sa te asiguri ca ai indici de performanta clari pentru toata lumea, sa ceri feedback si sa mai adaugi obiective, daca e necesar. Agilitatea este o caracteristica a transformării digitale, iar corectarea erorilor pe parcurs, în funcție de rezultate, este esențială pentru succesul proiectului de transformare digitala.
  • Măsoară si transforma – pe măsura ce transformarea progresează, iți vei da seama unde poți aplica aceleași strategii sau ce tehnologii noi poți implementa. Astfel, afacerea ta se poate remodela si poate evolua către un nou model de business.

Și în concluzie putem relata că o strategie de transformare digitală care se axează pe acești pași te va ajuta să creezi valoare pentru clienți și să îți păstrezi avantajul competitiv într-o lume digitalizată. Procesul dat te va ajuta să îți reconstruiești conceptul de a aduce împreună oameni, date și procese din cadrul afacerii pe care o gestionați.

  • 2022-06-30
  • Vitalie Coceban
  • 871 Views